Saltvolontär i Burma

2013-09-20
19:50:00

Internet, tågresa och annat smått och gott.
Plötsligt i tisdags fick vi ett sms från William, vår lokala handledare om att de klockan tre skulle komma och installera internet i lägenheten. Say what? Skulle inte vi till ett av världens fattigaste och minst utvecklade länder? Det kanske var så en gång i tiden men burmeserna har verkligen tagit vara på chansen att utveckla nu. Och det går snabbt! Så nu sitter jag här vid datorn med internet och tillgång till så mycket onödigt men ändå trevligt som jag verkligen inte hade förväntat mig. Tack och lov är internetanslutningen seg och det har krånglat lite med kopplingen till routern som även råkade vara avstängd en dag, så helt okomplicerat är det inte.
 
Men nu lite funderingar och berättelser om vad vi är med om här i staden:
Kyckling finns det mycket av i detta land. Det är definitivt det kött jag ätit mest av och ägg, ägg i massor!!
Då blir man lite fundersam på hur kycklingindustrin fungerar. Långt borta är KRAV märkningar och andra regler. Vi har sett levande hönor i plastlådor uppradade på lastbilsflak, upphängda i fötterna på en cyckel sådär lite smått ihopstötande mot hjulet och springandes ute på gatan. Köttet finns överallt och känns lite som en basföda. 
 
De flesta frukter och grönsaker som vi ser och äter är inhandlat längs gatorna. Vi har en eftermiddagsmarknad bara upp längs vår gata, där hittar man allt från räkor och fisk till tomat och gröna saker jag aldrig tidigare sett.
 
 
I tisdags tog jag äntligen itu med stoppet vi haft i avloppet i köket. Med hjälp av två tops lyckades jag dra ut diverse skräp och matrester. Ingen flyttrensning där inte. Nu försvinner vattnet när man diskar, de e nice!
 
I torsdags var det dags att använda vår lediga dag till att vara lite turistiska, alternativt göra som lite mindra priviligerade lokalbefolkning, nämligen åka tåg. Vi tog med oss Tiang och mötte upp de två tjejerna från Schweiz som vi delade en dag på andra sidan älven för två veckor sen med.
Tåget är för lokalbefolkningen lite billigare än buss om jag har förstått det hela rätt, men är lite osäker. För västerlänningar är tågresan en rundtur på cirka 3 h genom stadens många vyer. Vi såg allt från stora vägar till gröna vidder av odlingsmark. Tågbanan användes inte bara av tåget utan även som bland annat gångväg för en del.
Den lilla ostorstadsflickan i mig har krupit sig fram och gladde sig för en stund då hon fick blicka ut över annat än betonghus.
Lite likt Degernässlätten eller hur?
Ja, vad ska man säga? Vi betalade 6 gånger så mycket som vår lokala vän Tiang och blev förflyttade från vagnen längs bak där vi satte oss först till en lite finare med fläktar i taket, och så denna skylt då. De vill verkligen ta hand om turister, för att vi utlänningar ska sprida gott rykte om landet och så. Tänker ibland att vi kanske är mer säkra tack vare detta än de burmesiska tjejerna i vår ålder. Vem vet? Tryggt känns det i alla fall att gå omkring på gatorna om man väljer bort hörnet där så många män frågar "change money, change money" så fort man går förbi.

Ett av de mest proppade ställena på kvällen är 19th Street dit utlänningar och burmeser går för att inmundiga en fullfräsig grillmiddag. Både majsen och sparrisen blev för mig favoriter. Fisken var inte heller så dålig, och lite kul att gräva fram dess kindmuskler. Tack och hej till Schweiziska tjejerna och promenaden hem bjöd ju på ett av resans hittills härligaste moments som ni fick läsa om redan igår! :)
 
Hoppas att ni alla har det riktigt bra precis där ni är just nu och ni får gärna be en bön att den förkylning som hänger i sig hos oss alla tre ska ge vika och att Gud ska öppna nya dörrar och skicka oss genom de dörrarna dit han vill!
Allt gott!
Maria
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Malin

Maria! Det glädjer mig att se och höra. Maten på bordet såg trevlig ut men maten på marknaden så kanske lite si och så ut. Men det är där man kan hitta roliga saker att prova, bara man inte blir sjuk :) . Hoppas du känner dig trygg och trivs med människorna :).

Svar: Maten var riktigt god och den på marknaden är helt ok, när man lagar till det så är det inga problem, eller skalar frukten funkar också och är så gott med mango!! :) Måste nästan gå och köpa lite idag... får se om jag hittar nån även om det inte är säsong för det nu.Trygg känner jag mig verkligen, har ju Gud med vilket alltid är ett plus på den sidan ;)
Maria

2013-09-21 @ 10:08:36
#2: Lena

Maria, vad glad jag blev när jag hittade dig på nätet!!! Det ska bli jätteintressant att se vad du får vara med om! Gud är med dig( och låter dig säkert spela fotboll fler gånger)!!!
Kram Lena i Vebo

2013-09-24 @ 22:35:59
#3: Senitha

Roligt att få ta del av dina erfarenheter. Ha det gott - Guds välsignelser till dig och dina vänner

2013-09-25 @ 16:55:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: