Saltvolontär i Burma

2013-10-15
16:45:00

Brödbakning
 Vi gör ett nytt försök(har dessutom tagit sen igår+ hela dagen idag att färdigställa pga massa bilder...)
Fredag var alltså dagen då jag äntligen försökte baka här i Burma. Några av anledningarna till att det tagit så lång tid var bland annat brist på mjöl, jäst och ugn. Men varför låta det stoppa sig? Förra lördagen fick jag till sist tag på mjöl(fullkornsvete till på köpet, fancy, fancy) och instant yeast(i pulverform) men kvarstod gjorde bristen på ugn. Det var bara att hitta en lösning på problemet utan att faktiskt gå och köpa en dyr liten sådan. Man tager vad man haver funkar lika bra!
 
Så här gick det till:
 Fullkornsvete, vetemjöl, instant yeast och vatten blandades med lite salt i mellangrytan till en deg. Degen blev jag till slut rätt nöjd med men frågan var om det skulle jäsa...?
 
Det gick lite segt med jäsningen och jag blev lite less på den, så jag lät den vara på lite eftervärme på spisen.(tur det för insåg igår att jag använt kallt vatten, så det hade nog tagit sin lilla stund...)
 
Den lilla degen fick flytta över till lilla grytan där den fick jäsa lite till.
 
Så till ugnsbyggandet. Vi har en spisplatta som ger ifrån sig ganska mycket värme även i luften. Jag satte  silen av metall upp och ner på plattan för att inte få en direkt stekyta på brödet.
 
På silen sattes grytan med brödet i
 
På med stora grytan ovanpå för att hålla värmen runt lilla grytan. Här fanns det alltså potential till massa varm luft runt deggrytan, om det bara blev tillräckligt varmt...
 
På med plattan på högsta värme och hoppas att det inte blir helt fel iaf...
 
Efter ett tag känner jag en liten bränd lukt och det ryker lite så drar snabbt ner värmen.
Där fick den stå kvar ett tag till innan jag tog bort det från spisen.
Här kommer resultatet:
 
 
Bröd! Fin höjd och allt. (lite hjälp från grytans väggar där?)
 
 
Dock blev undersidan en aningens för mycket bränd...
 
Men slutresultatet är jag otroligt nöjd med! Saknades bara smör.
 
Hoppas ni känner glädjen över detta fantastiskt roliga över hela jorden till vartän du är!
 
Allt Gott,
Maria
Taggar: Brödbakning på lite annat vis;

Kommentarer:
#1: Johanna

Haha åh, vad gött! Bakar faktiskt ett bröd i skrivande stund :)

Svar: Ja, det är så gott, speciellt att inte ha ljusaste ljusast som allt annat bröd är här typ... Du får skicka på posten ;)
Maria

2013-10-15 @ 19:03:13
#2: Helen Mahieu

Hej Maria! kikade in på din blogg, så kul att läsa! himla fyndigt "ugnsbygge" du gjort. Ser ut som att du har det jättebra, hoppas du har det också :) Kram från mig!

Svar: Vad kul att du hittat hit! Tack! Jag har det riktigt bra, är kul och lärorikt att leva på andra villkor än hemma. Man märker att man mer och mer anpassar sig efter sätten här.
Maria

2013-10-15 @ 19:27:42
#3: Olivia

Härligt Maria!
Du är allt bra uppfinningsrik du ;)
skulle gärna smaka! (ser godare ut än köpebröden här hemma)

Kramar

Svar: Du är alltid välkommen att smaka! Senaste försöken blev lite väl degiga dock men har en ny i "ugnen" nu, väntas färskt bröd till frukost! :)
Maria

2013-10-16 @ 21:41:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: