Saltvolontär i Burma

2013-11-06
14:12:29

Tiden springer iväg och jag är inte säker på att jag hänger med!
Youth fellowshipdag
Denna lördag blev inte som de andra med en engelskalektion utan vi åkte till National Village, ett ställe där de byggt upp miniatyrer av de sju olika staterna i landet. Där skulle vi samlas och leka lekar med ungdomarna från de olika husförsamlingarna. Eller det var vad vi trodde. En del av ungdomarna lite väl unga och en del var dubbel ungdomsålder. Barn, vuxna, en och annan äldre farbror blandades helt plötsligt med ungdomarna och vi fick tänka om lite.
Vi började med lovsång, bön och jag delade om hur vi alla är en del av Kristi kropp och behöver varandra innan vi åt lunch tillsammans. Våra vänner hade varit uppe hela natten och lagat mat till över hundra pers. friterad kyckling och ris portionförpackat till alla. Wow! Sjukt impad att de höll sig vakna sen på dagen! (Jag som fortfarande var trött efter bönenatten...) Men de gick i tro och Gud gav kraft!
Så till lekarna.
Höjdpunkterna skulle jag säga var äggkastningen och capture the cabbage. Ett gäng pojkar hade knappt behövt nåt ägg för de hade roligt nog med att ställa sig i en ring :)

Många skratt och krossade ägg senare var det dags för vitkålen. Vi lyckades dela in dem i någorlunda jämna lag men instruktionerna hade nog inte helt förmedlats genom språken. Ready! Set! Go! KAOS!!! Det blev rugby av det hela, folk slet och drog i kålhuvudena, folk slet och drog i varandra. Men kul hade de!
Så till sist ett gruppfoto, så många de var, och alla fick ändå inte plats.
 
Söndagen var det som vanligt lek med barnen men sen åkte vi till en annan församling, norrut. Man märkte att vi kommit mer bort från staden, mot grönare ängar. Där fick vi dela lite vittnesbörd, sjunga och leka tillsammans och äta lite kex och saft innan vi gick mot bussen som skulle ta oss ända vägen till downtown. Det tog sitt lilla tag och jag hann somna flera gånger innan vi till slut var hemma.
Då drog Gud genom tjejerna iväg mig till "Singsongservice" där jag fick fortsätta inspireras av dessa tjejers tro. De har knappt sovit något men Gud ger dem kraft och de snackar så naturligt frimodigt.
God gemenskap och massa skratt kan få sammanfatta söndagskvällen.
 
Måndag igen och jag visste att en av mina elever skulle vara borta på grund av exams. De andra två hade önskat mycket talking övningar så jag satte igång direkt. De fick berätta om sig själva för att sedan den andra skulle återberätta. Då gällde det att skärpa sina öron med. Det funkade ganska bra tyckte jag och fortsatte med "med andra ord" De fick dra ett ord och förklara det på engelska utan att använda ordet sig av själva ordet.
 
Tisdag och onsdag såg ganska lika ut som måndag, förutom på kvällarna. Tisdag gick vi ut och åt med tjejerna och planerade för onsdagen då vi skulle till Happy World:
Happy World var som en liten amusement park. Men den här veckan var det speciellt. Massa skådespelare hade klätt ut sig i Halloweentema och gick runt och skrämde besökarna. Roligast var nog dansshowen, annars är jag nog lite för bortskämd med att ha gått på en estetskola och generellt van vid lite proffsigare skådespel. Men roligt var det! Tjejerna var skrämda och jag gick omkring och log åt monstrena... Promenaden
 
När sedan torsdagen kom och vi var lediga gick jag till ett bönemöte där vi fick be för varandra och det som finns omkring oss. Även om jag inte förstår allt så känner jag hur Gud verkar i mig och i allt runtomkring. Så härligt!
Kvällen spenderades på tjugondenånting våningen ätandes alltför dyr middag med Wille med familj. Men fin utsikt var det och vi lyckades betala, om inte allt så en liten del i alla fall av notan som är näst intill omöjlig att komma åt när the Boss sitter vid bordet. Jag har inte lyckats än, men fortsätter försöka! Angående stället vi var på tänker jag att det är ett tillfälle för dem också att få uppleva det stället och utan oss har de ingen riktig anledning att gå dit.
 
Fredagen innehöll en spontanklippning av mitt hår som var rejält slitet i topparna. Annars tog jag det mest lugnt och fortsatte läsa Jesaja. Nu har jag bara tre böcker kvar i Bibeln olästa. Wihoo :)
 
Lördagen innehöll en lite för spännande engelskalektion. Vi drog nämligen över tiden med att leka fruktsallad och det blev ett abrubt slut när en av eleverna i en närkamp fick ett rejält jack i bakhuvudet. Vad gör vi? Det måste sys! Jag kan inte sy i någons bakhuvud! Där fick man en tankeställare. När vi är lite sjuka vill man direkt dra oss till läkare, annars vill man helst undvika det... men hon fick sina stygn och det blev inte alltför dyrt. Tacksam för det!
 
Jag ligger som en vecka efter men får se om jag hinner skriva ikapp lite mer...
Hoppas ni har det bäst och att Gud är med och välsignar er alla.
Nu ska vi iväg och ta farväl av vår kära vän som ska till Malaysia.
Allt Gott,
Maria

Kommentar:
#1: Malin :)

Som vanligt härligt att läsa!

Ni är med om så mycket och det låter som att du trivs :) Ni börjar få mer att göra och ni gör garanterat en stor skillnad där borta. Vilket måste kännas bra! SÅ mycket idéer och nya saker. Kolhuvuden, capture the flag, ägg…ja jag tror att det är nya intryck för folket där borta :)

Njut av Thailand nu!

Svar: Ja det är kul att komma in mer och mer. Haha ja det var underbart att se hur alla olika åldrar lekte och hade kul tillsammans. Thailand var.... inte det jag väntat mig...
Maria

2013-11-07 @ 08:54:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: