Saltvolontär i Burma

2013-12-22
11:32:00

Ett möte med en munk
På väg hem från Pyin Oo Lwin stannade vi till i Mandalay några timmar innan vi tog en nattbuss vidare tillbaka till Yangon. 
Trucken vi åkte till Mandalay var inte direktopackad... två meter grönsaksknippen uppåt som skulle lastas av vid en marknad och ett par kubikmeter innuti där även vi satt.
 
I Mandalay såg vi inte så mycket mer än busstationen och en bro. Men denna bro, "U-Bein's Bridge" var en 1,2 km lång gångbro som brukats i åratal av lokalbefolkningen. Bilder från bron pryder framsidan på min guidebok samt lonely planets South-East Asia bok, det jag vill få fram är att den är känd. Vi mötte busslaster med turister som, liksom vi, skulle gå på, ta kort på, ja se denna kända bron. Lyckligtvis gick det också lokala fiskare och munkar över bron mellan souvenir och snackförsäljningen. Jag fick ändå lite av en chock när jag såg så många västerlänningar på en och samma plats, något för mig fram tills då varit ovanligt. Som ni ser är bron byggd av stolpar och plankor, utan säkerhet alls på sidan. Men verkade inte vara många som ramlade i ändå, tur.
 
Under regnperioden är allt täckt av vatten men nu är det perfekt tid att plöja åkrarna. Inga traktorer här inte, det är oxar som gäller! Så mysigt! Drömmer mig smått bort lite till odlande och självhusållning.
 
Ungefär mitt på bron känner jag igen en munk som vi åkt förbi med hästvagnen från trucken. Han börjar prata med mig, vill lära sig mer engelska säger han. Brukar komma hit och prata med turister för att förbättra sina språkkunskaper. Vi småpratar lite medans vi går över bron i sakta mak. Familj, drömmar, fotboll, ja samtalsämnena seglar förbi. Han vill kunna lära barnen i sin hemby engelska men bor nu långt hemifrån. Jag funderar på vad som är annorlunda med denna unga man, hur det kommer sig att han valt ett liv som buddistisk munk. Han ville hitta frid sa han. Det blev ett möte mellan två människor från olika världsdelar, olika kultur och med olika tro. Respektfullt, ingen pajkastning. Jag fick nya tankar, vad spelar det då för roll vilken religion man hör till? Vi söker också frid, Guds frid i våra liv. Jag kan inte säga eller uttala mig om skillnaden mellan den frid de söker och vår Guds frid jag får leva med. Däremot tänkte jag lite att allt inte handlar om frid. Det finns så mycket annat som är viktigt i min relation till Gud, att fokus inte handlar om vad jag får ut av det utan att jag får leva nära i upp och nedgångar och i tillit till Fadern. En stor grej är också att jag tror på ett liv efter döden. Ett liv i himlen med Guds härlighet, fullt av kärlek och liv. Jesus sa i Johannesevangeliet 14:6 Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Det är fantastiskt och även om jag inte förstår allt så får jag leva i tillit till en som gör det och vägleder mig genom livet.
 
Fantastisk solnedgång! "Shine Your light on us."
 
Allt Gott och Herrens välsignelse och vägledning denna afton,
Maria
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: