Saltvolontär i Burma

2013-10-06
18:21:50

Ensam hemma
I onsdags åkte Agnes och Lina iväg till en stor guldig sten, (kanske skriver de nåt om det på sina bloggar?) Golden Rock. Efter sjukdom och äventyr tidigare i veckan kände jag mig lite off så jag stannade hemma i Yangon. Så efter lektionen begav jag mig ut på egna strapatser här i staden. Jag införskaffade lite kläder med betydligt tunnare bomullstyg än jag hade med mig. Skönt att ha nu när solen börjar komma fram mer och mer. På samma marknad blev jag bjuden på apelsinjuice av en burmes som suderat engineering i Singapore men nu var hemma och kurerade sig innan han skulle tillbaka och jobba där.
 
Torsdag och fredag är våra lediga dagar och för min del spenderades de mest tillsammans med min favoritsamling av böcker och brev. Härlig musik spelades runt runt i bakrunden. Tankar och funderingar kring framtiden flög runt i huvudet tillsammans med vänner som fick lämnas i större händer än mina egna. Fastnade för Romarbrevet och kapitel 12, speciellt vers 12: Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen. Så klokt! Så peppande!
Jag passade också på att fixa lite grejer till lägenheten som lådor att stoppa saker i för att få lite ordning i väskan, en skål(hedde sönder en i onsdags, så jag tänkte ersätta den) och en kudde som jag nu idag har tagit ut lite stoppning ur(alla kuddar här är stenhårda och tjocka så har sovit med min nackkudde fram till nu för att undvika nackspärr).
 
Lördagmorgonen blev en lång sovmorgon innan det var dags för engelskalektion igen. Däremot kom det inte ett gäng tjejer och städade innan. Kanske måste vi lära oss att städa och tvätta själva framöver? Tvätta gör vi i för sig redan men sopning av golv har vi lämnat helt i deras händer. Efter lektionen gick jag och åt med EE för att sedan leta reda på mango(läs nedan varför). Så vi tog en taxi norrut och kom efter ett tag till ett City Mart, vad som skiljde detta mot andra närmare centrum vet jag inte men, men. Till min besvikelse fanns det endast små pluttar till mango men lyckan var snart tillbaka då jag hittade mjöl! Och inte bara vitt mjöl utan fullkornsvete och nåt slags jästpulver. Så har ni tips på hur man bakar bröd med endast en platta att tillgå, tips uppskattas!
Jag hittade också pasta för inte alltför mycket. Så till middag införskaffades tomater, vitlök och lök. Saknade bara basilika! Hoppas få hit lite frön så kanske det kommer bjudas på färsk basilika här i boningen.
 
Idag hängde vi som vanligt med barnen men sen fick vi vara med i den församling vi besökte först. Fick dela lite tankar kring Rom 12. Var riktigt kul att nu känna igen en del som var där. En del är våra elever och en del har vi stött på i andra sammanhang kring kyrkan.
 
På eftermiddagen hade Lina flirtat lite med vår vakt så han lät oss komma upp på taket och titta oss omkring! Vilken utsikt vi har! Tråkit bara att det är låst dit upp så man kan inte gå upp och sätta sig när man känner för det. Hade vart perfekt ställe för odling annars!
Kvällen spenderades på Full Gospel Assembly, med möte på engelska där vi mötte ett gäng britter som vi hängde med och åt middag med. Härligt gäng som är här två veckor och hjälper till och besöker olika barnhem.
 
På fruktsidan: först angående mangon, är lite ledsen. Det går inte att hitta längre. Säsongen är över. Finito! Det som var så gott!! Tröstäter annat istället: Banan äts i massor och är här otroligt gott, speciellt i gröten på morgonen! Avokadon jag åt idag var god men lite vattnig och inte sådär krämig som den kan vara. Apelsin, eller miniapelsin(skulle kalla det satsumas/mandarin) finns det också lite var stans. Gott och smidigt att äta när man är sugen på nåt.  Äpplen känns inte lika exotiskt men finns här också. Gott att steka och äta!
 
Dagens nya fras på burmesiska:
Pajataking kongchi pebati!
Gud välsigne dig!
Maria

Kommentar:
#1: Malin

Gaaah vad kul att läsa! Jag skulle bara vilja krama om dig och få dela lite upplevelser! Ta hand om dig, ta vara på allt och jag är så stolt att du tar allt med sådan ro :)

Frukten låter härlig och klimatet är man självklart avundsjuk på.

Du är bäst!
Kramar från ett regnigt Tyskland!

2013-10-10 @ 12:30:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: