Saltvolontär i Burma

2013-12-05
11:55:00

Pyin Oo Lwin

För snart två helger sen var vi ute på lite äventyr med vår handledare William:

 

Torsdag kväll tar vi en taxi till busstationen som ligger en bit norrut i Yangon och vi bor ungefär så långt söderut man kan komma, centrum är alltså inte i mitten utan närmast floden. Jag har nog aldrig åkt i denna stad när det varit så mycket trafik förut. Vi satt i taxin i mer än en timme och stod still kanske hälften av den tiden. William väntar på stationen och har beställt platser på en välkontitionerad buss, önskar jag tagit med min tjockare tröja. Förutom kylan är det på hög musik ett bra tag även när jag tror många hellre hade sovit. Min natt på bussen blev ändå ganska behaglig då jag sov och bad om vart annat.

 

Fredag morgon kring klockan sex på mogonen kommer vi så fram till Pyin Oo Lwin, fd May Myo(Majstaden) som är en stad ganska högt uppe. Dit åkte många britter under sommaren när det blev för varmt i Yangon. Nu åker istället de rikare burmeserna hit med samma syfte. Ja, William hade förvarnat om att det skulle vara kallt men jag menar i burmesiska mått kan det väl ändå inte vara så farligt, så jag tog med min skjorta och linnebyxor och tänkte att det borde räcka. Icket! Det var iskallt när vi klev ur bussen! Eller ja kanske 18 grader... men fuktigt och KALLT!

 

Efter några timmars sömn under en varm filt och nudelsoppa till frukost vandrade vi iväg för lite sightseeing i staden. William ville visa oss en trädgård så vi gick de kilometrarna mellan hotellet och trädgården. Vi betalar in oss på "National  Kandawgyi Gardens" med lite inspiration från Kew Gardens i London om jag inte minns fel. Vi såg blommor, fjärilar, en apa, fåglar, svarta svanar och ett högt torn med 200 trappsteg. Vi skippade bambulot, pineforest och lite annat för magen kallade efter mat.

 Trots att jag är i ett ganska varmt land har jag inte sett mycket till blommor, men i denna stad var de samlade i olika färger.

 

 En av de coola fåglarna vi såg inne i trädgården.
Visst ser ni apan? Första och hittills enda "vilda" jag sett här i Burma.
 

Färden tillbaka till centrum var kanske inte mitt lyckligaste moment i livet då vi åkte i en vagn bakom en häst som kanske inte blev behandlad som en drottning direkt. Men vi tog oss tillbaka till hotellet och en lugn eftermiddag och kväll.

 

Barnhemmet åkte vi till på lördagsmorgonen efter en frukost under vilken jag blev frågat om jag var författare… Jomen varför inte. Men om alla som skriver i sin kalender är författare så finns det nog många sådana på vår jord. Tillbaka till barnhemmet, ett trettital barn och ungdomar bor på ett compound med Williams kusin med familj. Det var ett fint ställe och det var en härlig dag vi fick spendera lekandes med dem. Fotbollsbrännboll var nog höjdpunkten även om jag skrek mig hes på att försöka få dem att hålla reglerna. Why bother? Vad spelar mina regler för roll egentligen? De kommer ändå göra om och anpassa det hela efter eget huvud när vi åkt härifrån, vilket ju är bra för då passar det ju dem bäst. Jag har för övrigt ett fint litet ärr kvar från den dagen då jag ramlade när jag försökte stoppa en fotboll. Minnen för livet.

 

 Fryskull, det gäller att akta sig så man inte bli tagen och måste vänta på räddning.
 

Som så många andra ställen fanns det även där pagoder så på eftermiddan åkte vi till en gigantisk grotta, eller kanske snarare extremt lång än gigantisk. Buddhastaty efter buddhastaty gick vi förbi innan vi nådde längst in. Lite trött på dessa statyer har jag nog ändå blivit då man väljer att kolla på grottväggarna istället.

 

 En bit ovanför grottan fanns ett fint vattenfall och både Lina och Agnes gick ner för en närmare titt.
 

Lördag kväll och söndag morgon hade vi möte på barnhemmet med fantastisk lovsång och vi fick dela ett och annat. En bild som Agnes berättade om: Vill vi vara en sten eller en lerklump? Vill vi vara statiska eller formbara och beredda att formas av Gud?

Helgen i Pyin Oo Lwin var fantastisk och vi blev så bortskämda av fåra värdar och jag känner stor tacksamhet över att William tog med oss dit och att de tog emot oss där.

 

 Uppställning! Dags för fotografering.
 

Allt gott och hoppas ni vill försöka vara lerklumbar tillsammans med mig ;)

Maria


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: